Als je in de theaterwereld zit ben je vast wel bekend met zoiets als theaterschoolaudities, en zo ook met de gigantische keuzestress die bij het doen van audities komt kijken. We bezoeken docenttheateropleidingen in Nederland om te vragen wat deze opleidingen zo speciaal maakt. Want we komen uiteindelijk allemaal in hetzelfde werkveld terecht… Ons theateravontuur begint bij Sarah; zij zit in haar eerste jaar van de opleiding Docent Theater aan de HKU.
Wat vind je het fijnst van de studie aan de HKU?
Waarschijnlijk het veilige gevoel dat ik er heb. We hebben net de allereerste docentenvergadering en feedbackweek gehad. En daar heerste ook een heel fijne sfeer, en ik heb erg het gevoel dat docenten je nooit zullen afkraken op deze school. Hun feedback is er altijd op gericht jou vooruit te helpen, en daardoor voelt die heel warm en veilig. En ik heb het gevoel dat je niet veel hoeft te duwen, want je krijgt de ruimte om je te ontwikkelen. Wat ik ook waardeer van de HKU is dat er een 50/50-verdeling is van doceren en maken; bij sommige scholen ligt er een grote nadruk op het makerschap.
Hoe heb je de auditie ervaren van jouw opleiding?
Op de HKU heb ik twee keer auditie gedaan. De eerste keer was om te ervaren hoe alles eruitzag en hoe het was, maar toen had ik nog niet de meest interessante indruk van de HKU. De tweede keer sprak mij een stuk meer aan, omdat het voor mij veel fijner voelde dan alle andere audities die ik destijds deed. Ik heb trouwens nog nooit auditie in Zwolle gedaan, dus die auditie ken ik niet. Ik vond de opleiding Docent Theater van de HKU veel speelser dan andere scholen. De energie tijdens de auditie was heel ontspannen en fijn, er was veel ruimte om te onderzoeken en spelen tijden de audities. Het waren eigenlijk gewoon korte lessen die we volgden. Verder waren de tweede en derde ronde ook heel relaxed, want die bestonden uit meer korte lessen en een gesprek. Dit gesprek was heel prettig: want ze waren er hier meer benieuwd naar of ik interesse had in de studie aan de HKU, dan andersom.
Wat kenmerkt jouw opleiding?
De buitenlandstage; ik weet niet of veel andere opleidingen die ook hebben. Verder ligt er vrij veel focus op doceren vergeleken met theatermaken. Ik heb het gevoel dat het docentschap bij veel docenttheateropleidingen een beetje aan de zijlijn staat, dat het vooral maakopleidingen zijn. Maar hier voelt het alsof doceren ook heel serieus wordt genomen. Dus dat moet je ook echt wel willen als je naar deze school gaat. Maar ik vind het heel erg fijn en mijn klasgenoten zitten er ook lekker in. Ook het feit dat je je kunt specialiseren als je dat wilt. Ik vind poppentheater bijvoorbeeld nu echt superfascinerend, en kan ook extra veel van die fascinatie in mijn studie kwijt.
Wat is jouw grootste leermoment totnutoe?
Voor mij is dat heel erg dat je op een gegeven moment verbonden raakt met de groep, je vormt dan echt een klas, en je werkt ook in veel groepsopdrachten samen. Maar dat het ook goed is om erover na te denken dat jij, apart van de groep, een ‘eigen’ theatermaker bent. Dus dat je moet bedenken wat JIJ wilt. En ook dat je voor jezélf op school bent, want wat jou fascineert, fascineert jou, dáár moet je mee doorgaan.
Een tip voor alle auditanten van jouw opleiding
Vooral niet tijdens een auditie zeggen wat je denkt dat andere mensen willen dat je zegt. En ook, naar niemand luisteren die zegt dat een school goed is, want je moet dat echt voor jezelf aanvoelen. Andere scholen horen bij andere mensen. Echt heel veel mensen voelen zich super thuis in Arnhem, Zwolle of Amsterdam, en ik voel me dan weer meer thuis in Utrecht, en dat verschilt gewoon per persoon. Niemand kan zeggen: ‘Deze school is de beste.’